Sunday 26 February 2012

Laporan Aktiviti PIBG Tahun 2011

Banyak Program sekolah dijalankan yang melibatkan PIBG secara langsung dan kebanyakkannya membabitkan sumbangan wang daripada PIBG. Antaranya ialah:

1. Merentas Desa

PIBG telah memberi sumbangan wang untuk pembelian hadiah kepada para pemenang Merentas Desa yang telah diadakan pada 16 Januari 2011.

2. Kejohanan Padang dan Balapan SMKSMAB 2011

Kejohanan Padang dan Balapan 2011 telah diadakan pada 26 Jun 2011 di Stadium Darulaman, Alor Setar. PIBG merupakan penaja utama kejohanan ini dengan menyediakan peruntukkan yang besar untuk persiapan dan hadiah kepada pemenang.

3. 'A Morning in Al-Bukhary' (AMONIA)

Amonia telah diadakan pada 5 Mac 2011. Tujuan diadakan program tersebut untuk mecari sumbangan untuk membiayai kos bagi melaksanakan Arena Al-Bukhary. Program ini telah mendapat kejayaan yang cemerlang dengan mendapat sumbangan hampir RM40,000.00. Program ini telah mendapat sambutan yang sangat baik dari waris dan masyarakat setempat.

4. Pembinaan Arena Al-Bukhary

Arena Al-Bukhary ialah sebuah gelanggang serbaguna untuk permainan bola jaring, tenis, bola tampar, sepak takraw, bola keranjang dan futsal. Gelanggang ini telah mula dibina pada bulan September 2011. Kos pembinaan awalnya sebanyak RM32,325.00 dan tambahan kecil telah dibuat dan kosnya telah menjadi RM40,509.00. Gelanggang ini dibiayai sepenuhnya oleh PIBG dengan para dermawan.

5. Majlis Anugerah Cemerlang Akademik (MACA 2011)

MACA 2011 telah diadakan pada 29 April 2011 di Dewan Iltizam. PIBG telah memberi sumbangan untuk membiayai sebahagian kos bagi melaksanakan majlis tersebut.

6. Program Peningkatan Prestasi Akademik

Program Peningkatan Prestasi Akademik telah bermula pada bulan Mac 2011 sehingga peperiksaan PMR dan SPM. Antara program yang dijalankan ialah Kelas Fleksi, Kelas Flashback, Kem Kecemerlangan, program-program motivasi serta ceramah teknik menjawab untuk PMR dan SPM. PIBG telah membiayai sepenuhnya kos untuk mencetak bahan yang digunakan dalam program tersebut dan bayaran penceramah untuk program-program motivasi.

7. Kem Kecemerlangan Pelajar PMR dan SPM

Kem Kecemerlangan PMR dan SPM telah diadakan pada bulan September 2011. Dalam kem ini pelajar-pelajar telah didedahkan dengan hala tuju masing-masing dan cara belajar yang betul. Di samping itu, pelajar juga diberi panduan berguna untuk menjadi pelajar cemerlang.

8. Klinik Matematik

Klinik matematik ini merupakan satu bilik khas bagi guru-guru matematik untuk bertugas membimbing pelajar yang lemah dalam subjek ini. Terdapat kemudahan dan alat bantu mengajar di sini. Proses penyelenggaraan klinik ini telah dibiayai oleh PIBG.

9. Sumbangan kepada Pelajar Pendidikan Khas

Pelajar pendidikan khas di sekolah ini juga mendapat perhatian yang istimewa dari PIBG sekolah. Peruntukkan khas telah disediakan untuk keperluan pelajar ini. Antaranya ialah laluan khas pelajar ini dari asrama ke sekolah, menyediakan keperluan memasak (Cooker Hood) dan lain-lain lagi. Peruntukan juga disediakan untuk pelajar ini yang menyertau acara sukan dan aktiviti kokurikulum.

10. Majlis Bacaan Yasin PMR dan SPM

Majlis ini diadakan pada 6 Oktober 2011 untuk pelajar PMR dan 10 November 2011 untuk pelajar SPM, bertempat di surau sekolah. Pendaftaran waris bermula jam 12.45 tengah hari. Aturcara dimulakan dengan Solat Zohor berjemaah, Solat Hajat dan bacaan Yasin. Majlis melibatkan semua pelajar tingkatan 3 dan 5. Majlis diakhiri dengan Mohon Restu daripada ibu bapa dan guru-guru yang mengajar tingkatan 3 dan 5.

No comments:

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

http://pibgmybukhary.blogspot.com/